Guide: Start bilen med startkabler

Når du vil starte en bil med startkabler, er det meget vigtigt, at du gør det korrekt. Du kan få et elektrisk chok, og som om det ikke er nok, så kan du let lave en kortslutning, der ødelægger al elektronikken i både din egen og donorbilen, og det udløser en heftig mekanikerregning.  

Hvis din bil er flad, er først skridt at finde et sæt startkabler og en venlig sjæl, der har en bil, der kan donere lidt strøm. Startkabler er gode at have i bilen – hvis ikke du har nogle, er du måske heldig at donorbilen har.  

Vær sikker på, at din bil må startes med startkabler. Det kan du læse i bilens instruktionsbog.

Parker bilerne snude mod snude – det gør arbejdet lettere. 

På batteriet er polerne markeret med rød ( + ) og sort/brun ( - ). Kablerne er farvet på samme måde, rød er plus og bruges kun på pluspoler, og sort er minus og bruges kun på minuspolerne. Altid plus til plus (rød) og minus til minus (sort).

Læs også brugsanvisningen, der følger med startkablerne, så du er sikker på, at du ved, hvordan de fungerer. 

Sådan bruger du startkabler

  1. Sluk begge biler. 
  2. Sæt først rødt kabel på rød pol (plus) på det friske batteri – derefter rød på rød på det døde batteri.
  3. Sæt så sort kabel på sort pol (minus) på det friske batteri.
  4. Sæt den anden ende af det sorte kabel på stellet af den flade bil eller det flade batteris sorte pol (minus).
  5. Start først den strømgivende bil, og efter 1 minut kan den døde startes. Kør en god lang tur!
  6. Tag kablerne af i modsat rækkefølge: Først sort - så rød.  

PAS PÅ!

- at det røde kabel ikke rører ved metal på den døde bil!
- at du ikke bytter rundt på rød og sort, det giver kortslutning!
- at kablerne ikke kommer i klemme i motoren!

Sådan startes bilen med startkabler

Gør noget ved problemet

Når du har fået gang i bilen, skal du køre en god lang tur i bilen, for at bilens generator kan oplade dit batteri. Du kan f.eks. køre til mekanikeren og få tjekket, at batteriet er i orden, så du ikke står i problemer igen. 

Et fladt batteri er ikke normalt. Det er tegn på, at der er noget galt med batteriet eller med din bil. 

Vælg de rigtige startkabler

Gode startkabler er lange (3 meter eller mere), og de er kraftige, med gode tykke kabler.

Sørg for at vælge startkabler med sikringsboks eller strømbeskyttelse, så du ikke kommer til at ødelægge noget elektronik.

Vælg altid god kvalitet. Det kan ikke betale sig at købe et billigt, der laver ulykker. Hvis du køber et godt sæt, behøver du aldrig købe et sæt igen. 

Her kan du læse om, hvordan du bedst vasker din bil, og hvordan du lettest giver bilen en indvendig rengøring. 

Start bilen med en startbooster

Startkablerne fungerer ved at overføre strøm fra en bil til en anden. Men hvis ikke der er andre biler i nærheden, kan du bruge en booster. En booster er et apparat, der indeholder et batteri og et par startkabler, som du kan koble på bilens batteri. Med en booster i bilen, kan du klare startproblemer uden hjælp fra fremmede.

Ikke ofte møder man en fremmed med en booster i stedet for en anden bil med et par startkabler. 

Men det er da sket… En ensom Opel Rekord fra ’86 venter på færgen Bitten en sen søndag aften. Radioen spiller for at fordrive ventetiden, og da færgen ligger til, er det gamle batteri helt fladt. Ingen andre biler er dukket op, og besætningen bliver utålmodig – de sender en mand over, for at høre, om alt er i orden, og så løber den stakkels skibsassistent igennem natten for at hente færgens startbooster – godt svedig vender han tilbage, og ret hurtigt får han gang i den trætte Opel, der, trods strenge regler om tomgang på dækket, får lov at stå tændt, imens de sejler over Alssund.