Sådan fixer du selv din cykel

En god start er at vide, hvad man taler om, når det kommer til cyklen. Her er en lille grafik, der kan hjælpe dig til at forstå mekanikeren, hvis det skulle gå helt galt. 

Cykeldelenes mange navne 

Som udgangspunkt kan du selv fikse de fleste problemer der opstår på din cykel. Lappe dæk, skifte slange, smøre kæden. Det kræver lidt know-how, men det kan næsten ikke gå galt.

Cykler har det med at punktere 

Punkteringer er nærmest uundgåelige, og de sker selvfølgelig når du har mest travlt. Der er enkelte forholdsregler du kan tage for at undgå punkteringer:

  • Vælg et hårdfør/punkteringsfrit dæk.
  • Sørg for at have det rigtige dæktryk.
  • Kig dit dæk efter for glasskår, småsten og andre skarpe genstande.

Skulle det ske, at du punkterer, har du to valg; at lappe hullet eller skifte slangen. De fleste vælger at skifte hele slangen, da det er lettest, men skulle du vælge at lappe din slange kommer her en guide.

Du skal bruge tre ting for at lappe din slange:
2 dækjern og 1 sæt lappegrej. Det hele fås ved din lokale cykelsmed. 

Sådan lapper du en cykel

  1. Du skal have hjulet i en position, så det er nemt at få slangen ud. Det er nemmest, hvis du afmonterer hjulet helt. Så har du et bedre overblik. Når du er blevet mere rutineret, kan du gøre det mens hjulet stadig er monteret.
  2. Indsæt det første dækjern mellem dæk og fælg, herefter indsætter du det andet dækjern ca. 20 cm længere henne. Dækket vil dermed løsne sig og du kan få slangen ud.
  3. Find hullet ved at pumpe slangen med luft. Føl dig frem til, hvor luften siver ud, eller hold slangen ned i en spand vand, og se efter boblerne. 
  4. Slib med et lille stykke sandpapir, der hvor hullet er, så overfladen bliver ru. Så sidder limen bedre fast på slangen.
  5. Sæt lim på dækket og placér lappen. Pres på lappen så den sidder godt fast. Vent fem minutter og fjern derefter folien.  Tjek dæk og fælg igennem for skarpe genstande, der kan have været skyld i punkteringen.  
  6. Når slangen er tæt, kommes den tilbage i fælgen – find først ventilhullet og kom ventilen igennem. Pump lidt luft i slangen, så bliver den lettere at montere igen. Krængen slangen ind i dækket hele vejen rundt.  
  7. Klem dækket tilbage i fælgen med hænderne. 
  8. Pump luft i dækket. 

Sådan! Du har nu lappet din slange og kan igen cykle afsted. 

På billedet ses udstyr til at ordne din cykel, b.la. dækjern, kæde og slange.
 

Ofte er det lettest bare at skifte slangen

Har du lappet din slange mange gange, eller er det bare tid til en ny slange, kommer her en guide til at skifte din slange. 

Du skal bruge tre ting for at skifte din slange:
1 dækjern, cykelpumpe, ny slange. Det hele fås ved din lokale cykelsmed.

Sådan skifter du din cykelslange

  1. Afmontér hjulet fra cyklen. 
  2. Luk luften ud af dækket.
  3. Indsæt dækjernet mellem dæk og fælg, før det rundt i hele hjulet til dækket er af. Gør kun dette i den ene side, det gør det nemmere. 
  4. Træk slangen ud af dækket.
  5. Placér din nye slange med ventilen i ventilhullet og pump lidt luft i, så er det lettere at få slangen rundt.
  6. Læg slangen ind i dækket. Klem derefter dækket på fælgen igen.
  7. Fyld slangen med luft. På siden af dækket står der det anbefalede dæktryk.
  8. Sådan! Du har skiftet din cykelslange.  

 

Kæden på cyklen bliver ved at hoppe af

Din kæde er et af de vigtigste elementer på din cykel, uden den kan du overhovedet ikke køre på din cykel. Vedligeholdelse af kæden er vigtig. Det handler om at sørge for den er ren og smøre den med olie, så det hele glider nemt. 

Er din kæde blevet meget rusten, kan det dog være, at du skal skifte din kæde fuldstændig, dette kan du nemt gøre selv, ved hjælp af vores guide.

Du skal bruge følgende ting for at skifte din kæde:
1 kædeskiller, ny kæde, 1 låsebeslag, 1 skruetrækker.
Det hele fås ved din lokale cykelsmed. 
Med en kædeskiller følger en brugsvejledning der viser, hvordan den anvendes. Det er ganske nemt. 

Sådan skifter du din kæde

  1. Løsn bremsearmen, herefter løsnes baghjulet. Justér på hjulet så det rykker lidt ned og du kan mærke kæden er løs, herefter strammer du hjulet til igen. 
  2. Skil kæden fra hinanden med kædeskilleren. 
  3. Placér den nye kæde på tandhjulene, hold især øje med kæden ved gear-hjulet. 
  4. Mål kæden, så den passer til din cykel. Kæden skal ikke være for stram, men heller ikke for løs da du så risikerer, at den falder af. Når du har fundet det rigtige led, bruger du igen kædeskilleren, og fjerner det ekstra kæde du ikke skal bruge.
  5. Du skal nu gøre brug af låsebeslaget, der følger med din nye kæde. Indsæt de to nitter, påfør låseskiven således at den åbne ende vender væk fra kørselsretningen. Brug evt. en flad skruetrækker til at rykke den helt på plads.
  6. Løsn nu baghjulet igen, og sæt det på plads. Husk at kæden skal være stram, men med plads til lidt bevægelse. 
  7. Spænd hjulet fast og stram bremsearmen til igen. 
  8. Smør den med lidt olie ved at påføre olien ved gearhjulet, mens du kører kæden rundt.

Sådan! Din cykel er så god som ny, i hvert fald på kædefronten.